De stormachtige groei van Ello lokt investeerders, ondanks dat het sociale netwerk belooft geen advertenties te tonen.

Ello is een sociaal netwerk dat belooft nooit gebruikersinformatie te verkopen of advertenties te tonen. Toch heeft de site 5,5 miljoen dollar aan durfkapitaal aangetrokken, maakte het bedrijf donderdag bekend.

Geen gebruikersgegevens verkopen

Sinds de lancering van Ello in augustus loopt het storm bij de site. Op de piek in september zouden 40.000 aanmelduitnodigingen per uur zijn verzonden. Oprichter Paul Budnitz zegt dat Ello een antwoord is op het “gigantische reclamebord” wat internet geworden is.

Budnitz is serieus over de missie van de site. Ello zegt dat het een ‘maatschappij van algemeen nut’ is geworden. Door die rechtspersoonlijkheid kunnen aandeelhouders niet van Ello eisen dat het gebruikersgegevens verzamelt of verkoopt, zegt het bedrijf. Ook kan Ello niet worden verkocht aan een eigenaar die deze voorwaarden overtreedt.

Betalen voor extra’s

Ello wil geld verdienen met speciale features op de site, die in een soort app store aan gebruikers worden aangeboden. Oprichter Budnitz vergelijkt zijn bedrijfsmodel met een iPhone. “De basisapps zitten er al op. Je kunt ermee bellen, sms’en enzovoorts, maar toch koopt iedereen apps om hun ervaring te verpersoonlijken”, aldus Budnitz. “Voor een paar dollar kun je Ello precies inrichten naar jouw wensen.”

Sommige experts betwijfelen of mensen bereid zijn om te betalen voor sociale media. "Je gaat een vriend niet toevoegen als dat hem geld kost", zegt een analist tegen de BBC.

'Unieke draai aan freemium'

Een van de investeerders is Fresh Track Capital. "Ello geeft een unieke draai aan succesvolle 'freemium' bedrijven zoals LinkedIn en in de gamesector", zegt Lee Bouyea, een medewerker van Fresh Track. "We gaan voor de lange termijn. Eén van de bedrijven in onze portfolio maakte pas negen jaar na onze investering winst."

Budnitz: "We hebben een beproefd bedrijfsmodel dat overal wordt toegepast, alleen nog niet op sociale netwerken." Door geen gebruikersgegevens te verzamelen bespaart Ello juist geld, voert Budnitz aan. Ello heeft nu 14 medewerkers.

Omdat de site geen advertenties verkoopt of gegevens schraapt, hoeft Ello “een hele lading mensen” niet in dienst te nemen. "Als je me vraagt wat dé kenmerken van de Ello-gebruiker zijn, heb ik geen antwoord. Ik weet het niet", zei Budnitz.

Bèta-versie werkt niet goed

De vraag is of Ello niet aan zijn snelle succes bezwijkt. Officieel staat er een bèta-versie online, maar TechCrunch constateerde dat door de toevloed van gebruikers veel onderdelen van de site niet goed werken. Zo zou het moeilijk zijn om vrienden te vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl